STATUT ČESKÉHO ROZHLASU

Radě Českého rozhlasu předkládá
Václav Kasík

Statut Českého rozhlasu

Statut je vydáván na základě zákona České národní rady č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, a o změně dalších zákonů.


Základní ustanovení, Hlavní úkoly Českého rozhlasu, Kontrola veřejností, Zásady organizace, Rozhlasová studia, Postavení zaměstnanců Českého rozhlasu, Hospodaření Českého rozhlasu, Jednání jménem Českého rozhlasu, Rozhlasové vysílání, Programové zásady, Povinné poskytování vysílacího času, Zrušení Českého rozhlasu , Závěrečná ustanovení.


ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

Článek 1

Název:
ČESKÝ ROZHLAS

Cizojazyčné názvy:
anglicky: Czech Radio
německy: Tschechischer Rundfunk
francouzsky: Rádio Tchéque
španělsky: Radio Checa
italsky: Radio Ceca

Pokud bude nutno název překládat do jiné řeči, než která je uvedena výše, připojí se k překladu (do závorky) i český název. Pro vnitřní potřebu Českého rozhlasu se vedle plného názvu používá zkratky ”ČRo".

Článek 2

Sídlo: Český rozhlas sídlí v Praze.

Článek 3

Znak: Český rozhlas používá znak.

Článek 4

Český rozhlas používá pro identifikaci jednotlivých stanic a rozhlasových studií znělky.

Článek 5

Postavení Českého rozhlasu:

  1. Český rozhlas byl zřízen zákonem ČNR č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu s účinností od 1. ledna 1992.
  2. Český rozhlas je právnickou osobou; vlastními úkony nabývá práv a zavazuje se.
  3. Stát neodpovídá za závazky Českého rozhlasu. Český rozhlas neodpovídá za závazky státu.
  4. Český rozhlas se ve své činnosti řídí obecně závaznými právními předpisy, tímto Statutem, vnitřními organizačními, pracovními, ekonomickými a programovými předpisy.
  5. Český rozhlas je právní formou a způsobem zřízení institucí veřejné služby a provozovatelem vysílání ze zákona, slouží veřejnosti, je jí převážně financován a podléhá její kontrole.
  6. Český rozhlas na základě svých hlavních úkolů je prostředkem pluralitní komunikace.
  7. Český rozhlas je národní kulturní institucí zvláštního významu, poskytující veřejnou službu

Článek 6

Nezávislost vysílání Českého rozhlasu:

  1. Český rozhlas vysílá programy svobodně a nezávisle. Kvalita a obsah programů nepodléhá komerčnímu přístupu. Nepřípustná je jakákoli forma cenzury (předběžná, následná, vnější, vnitřní, skrytá apod.). Do vysílání a skladby programů lze zasahovat pouze prostřednictvím organizační struktury Českého rozhlasu, a dále na základě obecně závazných právních předpisů a v jejich mezích.
  2. Český rozhlas ve svém vysílání nedává přednost názorům žádných politických, náboženských nebo jiných skupin.
  3. Sporné otázky se řeší podle posloupnosti:
    a) generální ředitel Českého rozhlasu,
    b) Rada Českého rozhlasu,
    c) soudní orgány v souladu se svou působností
  4. Zásady podle tohoto článku platí i pro vydavatelskou a nakladatelskou činnost Českého rozhlasu.

Článek 7

Majetek

Český rozhlas vlastní majetek, který nabyl

a) převodem z vlastnictví České a Slovenské Federativní republiky delimitační dohodou s Československým rozhlasem ze dne 31. 3. 1992, uzavřenou na základě zákona Federálního shromáždění č. 136/1991 Sb. o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků,
b) převodem z vlastnictví České republiky na základě zákona České národní rady č. 36/1993 Sb. o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,
c) vlastní činností,


HLAVNÍ ÚKOLY ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 8

  1. Hlavní úkoly Českého rozhlasu:
  1. vytvářet a strukturovat programovou nabídku v oblastech informací (zvláště zpravodajství a publicistiky), vzdělávání a zábavy, která splňuje vysoká etická a kvalitativní měřítka a nepodléhá komerčním tlakům, jak pro širokou veřejnost, tak i pro menšinové skupiny
  2. přispívat k právnímu vědomí veřejnosti,
  3. přibližovat posluchačům základní kulturní hodnoty a přispívat k lepšímu pochopení a šíření českého, evropského i světového kulturního dědictví,
  4. svými pořady, které slouží veřejnému zájmu, poskytovat orientační bod celé veřejnosti, podporovat soudržnost společnosti a integraci všech jednotlivců, skupin a společenství; zejména se musí vyvarovat jakýchkoli forem kulturní, sexuální, náboženské či rasové diskriminace a společenské segregace,
  1. Právem i povinností Českého rozhlasu je rovněž vytvářet, udržovat a ochraňovat archivní fondy jako součást národního kulturního bohatství.

KONTROLA VEŘEJNOSTÍ

Článek 9

  1. Orgánem, který zabezpečuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu, je Rada Českého rozhlasu a její poradní orgán Dozorčí komise. Úkolem Dozorčí komise je sledování účelnosti a hospodárnosti využívání finančních prostředků a majetku Českého rozhlasu.
  2. Jednání Rady je veřejné, nejsou-li projednávány skutečnosti chráněné podle zvláštních předpisů. Informace potřebné k zabezpečení práva veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu získává Rada Českého rozhlasu od generálního ředitele, a to prostřednictvím svého předsedy a od Dozorčí komise.
  3. Postavení, složení a úkoly Rady Českého rozhlasu stanoví zákon č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů a související právní předpisy.

ZÁSADY ORGANIZACE

Článek 10

Základem organizační struktury Českého rozhlasu jsou:

  1. Generální ředitel
  2. Ředitel Úseku programu, ředitel Úseku techniky , ředitel Ekonomického a správního úseku, ředitel Úseku komunikace
  3. Ředitelé celoplošných stanic, ředitel ČRo 7 - vysílání do zahraničí a šéfredaktor ČRo 8 - internet
  4. Ředitelé rozhlasových studií a šéfredaktoři regionálních pracovišť
  5. Vedoucí Kanceláře generálního ředitele

Článek 11  

Generální ředitel

  1. Generální ředitel je statutárním orgánem Českého rozhlasu; ze své činnosti odpovědný Radě Českého rozhlasu.
  2. Generální ředitel může stanovit funkční období jím jmenovaných vedoucích zaměstnanců Českého rozhlasu na dobu až šesti let.
  3. Generálního ředitele jmenuje a odvolává Rada Českého rozhlasu podle zákona č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, na základě výsledků výběrového řízení na funkční období šesti let.
  4. K pronájmu nemovitostí na dobu delší než tři měsíce, nebo ke zcizení, popřípadě zatížení nemovitostí nebo jejich částí potřebuje generální ředitel předchozí souhlas Rady Českého rozhlasu.

Článek 12

Ředitel Úseku programu:

  1. Ředitel Úseku programu analyzuje a koordinuje program celoplošných stanic a regionálních pracovišť Českého rozhlasu. Je prvním zástupcem generálního ředitele Českého rozhlasu.
  2. Ředitele Úseku programu jmenuje a odvolává generální ředitel Českého rozhlasu, jemuž je přímo podřízen. .

Článek 13

Ředitele Úseku techniky, Ekonomického a správního úseku, Úseku komunikace a vedoucího Kanceláře generálního ředitele jmenuje a odvolává generální ředitel Českého rozhlasu, jemuž jsou přímo podřízeni.

Článek 14

Ředitelé rozhlasových studií:

  1. Ředitele rozhlasového studia jmenuje a odvolává na návrh generálního ředitele Rada Českého rozhlasu.
  2. Ředitelé rozhlasových studií řídí činnost rozhlasových studií. Rozsah jejich působnosti určuje zákon o Českém rozhlasu, tento Statut, Organizační řád a ostatní interní předpisy Českého rozhlasu. Za svou činnost odpovídají generálnímu řediteli.

Článek 15

Ředitelé a šéfredaktoři celoplošných stanic a šéfredaktoři rozhlasových studií a regionálních pracovišť

  1. Ředitele celoplošných stanic a ředitele ČRo 7 po projednání s Radou ČRo, a dále šéfredaktory celoplošných stanic, ČRo 7, ČRo 8 jakož i šéfredaktory rozhlasových studií a regionálních pracovišť jmenuje a odvolává generální ředitel.
  2. Ředitelé celoplošných stanic řídí činnost jednotlivých stanic Českého rozhlasu, kterými jsou zejména ČRo 1, ČRo 2, ČRo 3 a dále ČRo 6 a ČRo 7. Způsob jejich řízení a jeho rozsah určuje tento Statut, Organizační řád a ostatní interní předpisy Českého rozhlasu. Za svou činnost odpovídají generálnímu řediteli.
  3. Šéfredaktoři regionálních pracovišť řídí činnost jednotlivých regionálních pracovišť Českého rozhlasu. Způsob jejich řízení a jeho rozsah určuje tento Statut, Organizační řád a ostatní předpisy Českého rozhlasu. Za svou činnost odpovídají generálnímu řediteli.

ROZHLASOVÁ STUDIA

Článek 16

Rozhlasová studia jsou organizačními jednotkami Českého rozhlasu. Jejich působnost a úkoly stanoví zákon č. . 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, Statut Českého rozhlasu a vnitřní předpisy Českého rozhlasu.

Článek 17

Rozhlasová studia zřizuje a zrušuje generální ředitele s předchozím souhlasem Rady Českého rozhlasu s výjimkou zrušení rozhlasových studií v sídlech krajů.

Článek 18

Rozhlasová studia plní úkoly Českého rozhlasu v daném regionu a v jeho podmínkách. Vysílání musí vyváženě obsahovat příspěvky z celého území působnosti příslušného rozhlasového studia.


POSTAVENÍ ZAMĚSTNANCŮ ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 19

Zaměstnanci Českého rozhlasu plní úkoly Českého rozhlasu v souladu se zákonem o Českém rozhlasu, ostatními obecně závaznými právními předpisy a vnitřními předpisy Českého rozhlasu. V jejich pracovní činnosti se nesmí přímo ani nepřímo projevit jejich politická příslušnost; nesmí působit ve prospěch politických stran, politických hnutí či jiných zájmových skupin osob ani ve prospěch jiných komerčních subjektů v oblasti hromadných sdělovacích prostředků.

Článek 20

Generální ředitel Českého rozhlasu, ředitel Úseku programu, ředitel Úseku techniky, ředitel Ekonomického a správního úseku, ředitel Úseku komunikací, ředitelé rozhlasových studií, ředitelé celoplošných stanic a šéfredaktoři regionálních pracovišť nesmí mít funkce v politických stranách a v politických hnutích, dále se nesmí podílet na podnikání společností, které působí v těch oblastech, kde by mohlo dojít ke střetu zájmů, zejména v oblasti hromadných sdělovacích prostředků a audiovize a komerčních subjektů působících v oblasti hromadných sdělovacích prostředků a audiovize, a nesmí být členy orgánů těchto subjektů, ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly nepříznivě ovlivňovat jejich nestrannost a objektivitu rozhodování. Stejná omezení platí pro zaměstnance, kteří jsou pověřeni zastupováním generálního ředitele, ředitelů rozhlasových studií, ředitelů celoplošných stanic a šéfredaktorů. Organizační řád Českého rozhlasu může tato omezení rozšířit i na další zaměstnance.


HOSPODAŘENÍ ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 21

Finanční zdroje Českého rozhlasu jsou zejména:

a) rozhlasové poplatky,
b) příjem z vlastní podnikatelské činnosti,

Článek 22

Český rozhlas může svůj majetek za podmínek stanovených právními předpisy používat pro podnikatelskou činnost; může se svými vklady podílet na podnikání jiných osob, pokud svou účastí na tomto podnikání může přispět k lepšímu plnění svých úkolů.

Článek 23

Český rozhlas je povinen vypracovat předběžné znění závěrečného účtu za uplynulý rok, účetní audit za uplynulý rok a návrh rozpočtu na další rok. Dokumenty předkládá ke schválení Radě Českého rozhlasu generální ředitel vždy nejméně 30 dní před termínem pro odevzdání výroční zprávy o hospodaření Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, resp. před koncem běžného roku v případě návrhu rozpočtu na rok příští.

Článek 24

Systém finančního hospodaření Českého rozhlasu, rozhlasových studií, celoplošných stanic a jednotlivých útvarů stanoví generální ředitel.


JEDNÁNÍ JMÉNEM ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 25

Jménem Českého rozhlasu jedná ve všech věcech generální ředitel, který je jeho statutárním orgánem.

Článek 26

V době nepřítomnosti generálního ředitele jej zastupuje ředitel Úseku programu, podle článku 12, nebo, v případě nemožnosti, jiný zaměstnanec pověřený generálním ředitelem. Zástupce jedná jménem Českého rozhlasu ve všech věcech s výjimkou zcizování nemovitého majetku, jeho zatěžování a přijímání úvěru. Zástupce generálního ředitele je po dobu svého pověření odpovědný Radě Českého rozhlasu a má právo účastnit se zasedání Rady Českého rozhlasu.

Článek 27

Ředitelé rozhlasových studií a ředitelé celoplošných stanic jsou oprávněni činit jménem Českého rozhlasu právní úkony týkající se rozhlasového studia nebo celoplošné stanice - s výjimkou zcizení a zatížení nemovitého majetku a přijetí úvěru. Rozsah jejich působností k uzavírání smluvních vztahů upravuje interní předpis Českého rozhlasu.


ROZHLASOVÉ VYSÍLÁNÍ

Článek 28

Český rozhlas zabezpečuje své vysílání především prostřednictvím jednotné telekomunikační sítě. V zájmu splnění svého poslání je však oprávněn využívat i telekomunikační zařízení a telekomunikační služby mimo jednotnou telekomunikační síť, případně vybudovat vlastní telekomunikační zařízení.

Článek 29

Českému rozhlasu jsou vyhrazeny přenosové cesty (část kmitočtového spektra) a síť vysílačů, umožňující pokrýt vysíláním území České republiky a příslušné regionální územní celky. Děje se tak na základě zákona a podle zvláštního právního předpisu (zákon č. 151/2000 Sb., ve znění zákona č. 274/2001 Sb.) a rozhodnutími ústavních a státních orgánů na návrh generálního ředitele Českého rozhlasu a Rady Českého rozhlasu.

Článek 30

Český rozhlas je oprávněn vysílat pro území České republiky a do zahraničí. Náklady spojené s vysíláním Českého rozhlasu prostřednictvím rozhlasové stanice ČRo 7 do zahraničí hradí Česká republika ze státního rozpočtu.


PROGRAMOVÉ ZÁSADY

Článek 31

Český rozhlas zajišťuje splnění svého poslání především vysíláním vlastních programů. Je oprávněn vysílat i programy získané na základě smluv od jiných rozhlasových stanic, nezávislých producentů a výrobců zvukových záznamů a snímků.

Článek 32

Tvorba programů je upravena ve vnitřním organizačním předpisu ”Hlavní programové zásady Českého rozhlasu". V tomto předpisu jsou specifikovány programové zásady a základní principy programových standardů Českého rozhlasu, které jsou obecně upraveny v obecně závazných právních předpisech upravujících rozhlasové vysílání a v tomto Statutu.

Článek 33

Za výrobu a obsah programu odpovídají generální ředitel, jím jmenovaní příslušní zástupci, zejména ředitel Úseku programu a dále ředitelé rozhlasových studií, ředitelé celoplošných stanic a šéfredaktoři regionálních pracovišť.

Článek 34

Rozhlasová studia, celoplošné stanice a regionální pracoviště vycházejí při vytváření svých programů zejména z místních podmínek a úkolů Českého rozhlasu. Za výrobu a obsah programů odpovídá ředitel rozhlasového studia, ředitel celoplošné stanice nebo šéfredaktor regionálního pracoviště. Regionální vysílání musí vyváženě obsahovat příspěvky z celého území působnosti příslušného rozhlasového studia nebo regionálního pracoviště.

Článek 35

Podmínky vysílání reklam a sponzorovaných programů upravují ”Hlavní programové zásady Českého rozhlasu". Reklamy nesmějí ohrožovat úkoly Českého rozhlasu a sponzorované programy nesmějí porušovat zásady svobody a nezávislosti vysílání.

Článek 36

Český rozhlas může poskytnout vysílací čas pro oznámení organizacím s charitativním zaměřením, zejména pokud mají celospolečenský význam.


POVINNÉ POSKYTOVÁNÍ VYSÍLACÍHO ČASU

Článek 37

Český rozhlas je v povinen v průběhu předvolební kampaně, v souladu s obecně závaznými právními předpisy, poskytnout politickým stranám, hnutím, případně nezávislým kandidátům, kteří ve volbách kandidují, přiměřený vysílací čas. Pokud rozsah tohoto vysílacího času neurčí volební zákon či jiný obecně závazný právní předpis, určí jej na návrh generálního ředitele Rada Českého rozhlasu.

Článek 38

  1. Český rozhlas je v případě obecného ohrožení povinen poskytovat státním orgánům a organům veřejné správy a samosprávy nezbytný vysílací čas pro informování obyvatelstva.
  2. Český rozhlas poskytuje prezidentu republiky, předsedovi a členům vlády, předsedovi Parlamentu České republiky a dalším ústavním činitelům a představitelům státních orgánů vysílací čas k důležitým sdělením obyvatelstvu.
  3. Český rozhlas je povinen v souladu se zákonem č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání uveřejnit na žádost oprávněné osoby odpověď v případě, že bylo v rozhlasovém vysílání uveřejněno sdělení obsahující skutkové tvrzení, které se dotýká cti, důstojnosti nebo soukromí této fyzické osoby anebo jména nebo dobré pověsti určité právnické osoby.
  4. Český rozhlas je povinen zveřejnit rozhodnutí, jehož publikování tímto způsobem nařídil soud.
  5. Další podmínky pro poskytování vysílacího času určují ”Hlavní programové zásady Českého rozhlasu".

ZRUŠENÍ ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 39

1. Český rozhlas může být zrušen pouze zákonem.


ZAVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Článek 40

  1. Statut nabývá účinnosti dnem schválení Radou Českého rozhlasu.
  2. Radou Českého rozhlasu byl schválen dne 18. prosince 2002 (Usnesení 107/02).

Václav Kasík
Generální ředitel Českého rozhlasu

Richard Seemann
Předseda Rady Českého rozhlasu