Výroční zpráva o hospodaření Českého rozhlasu za rok 2001

2. Vývoj ekonomiky Českého rozhlasu

2.1. Organizačně ekonomická struktura

Organizačně ekonomická struktura Českého rozhlasu v hodnoceném roce se ve srovnání s rokem 2000 výrazně nezměnila. Bylo zachováno uspořádání po divizích, které vychází z hlavní náplně činnosti - rozhlasového vysílání. Základním článkem jsou jednotlivé stanice, a to jak celoplošné, tak regionální, které mají z ekonomického hlediska rovnocenné postavení. Podle zákona Český rozhlas provozuje rozhlasové vysílání třemi celoplošnými rozhlasovými programy a rozhlasovými programy regionálních stanic a dále rozhlasové vysílání do zahraničí. K divizím ČRo 1 Radiožurnál, ČRo 2 Praha, ČRo 3 Vltava, ČRo 7 Vysílání do zahraničí přistupuje ČRo 6 Svobodná Evropa a jednotlivé regionální stanice v Brně, v Českých Budějovicích, v Hradci Králové, v Olomouci a Ostravě, v Plzni, Praze a v Ústí nad Labem. Ke třinácti programovým divizím jsou přiřazeny dvě divize vedení Českého rozhlasu, kterými jsou úsek generálního ředitele a úsek ředitele programu. Struktura je doplněna útvary, které prolínají programovými složkami jako Archivní a programové fondy a divize Internet, nebo jsou typickými útvary služeb. Do této kategorie patří úsek techniky, ekonomický a správní úsek a úsek komunikace. Ojedinělé postavení má ve vnitřní struktuře Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

2. 2. Rozpočet

Rozpočet na daný účetní rok a stanovená pravidla ekonomického řízení jsou hlavními ekonomickými nástroji v Českém rozhlase. Rozpočet pro rok 2001 byl jako základní hospodářský dokument schválen Radou Českého rozhlasu na zasedání dne 6. prosince 2000 jako vyrovnaný. Schválení rozpočtu je podle Zákona o Českém rozhlase jedním z nejdůležitějších úkolů Rady. Při vytváření rozpočtu se vycházelo ze zkušeností devíti měsíců roku 2000, kdy se hospodařilo s těsnějšími mantinely vzhledem k tomu, že příjmy Českého rozhlasu se stále snižovaly. Sestavení vyrovnaného rozpočtu na rok 2001 znamenalo zahrnout v nákladové oblasti pouze nejnutnější potřeby provozu a rozvoj činností zohlednit jen v těch nejnaléhavějších případech. Rozpočet se tak stal hlavním pilířem Pravidel ekonomického řízení pro rok 2001.

2. 3. Dodržování Pravidel ekonomického řízení pro rok 2001

Již v roce 2000 se osvědčila zásada osobní odpovědnosti jednotlivých vedoucích pracovníků za dodržování přijatých ekonomických ukazatelů. V roce 2001 byl i nadále hlavním hodnoceným parametrem hospodářský výsledek divize jako rozdíl mezi náklady a výnosy účetní jednotky. Zvlášť významná pozornost byla v průběhu roku věnována nakládání s limitem mzdových prostředků ve vztahu k počtu zaměstnanců. Byla zvýšena zainteresovanost jednotlivých divizí na snižování stavu zaměstnanců ponecháním výraznějšího objemu mezd k dispozici pro ty zaměstnance, kteří jsou ochotni přijmout úkoly odcházejících. Při celkovém zhodnocení plnění tohoto úkolu v roce 2001 je však nutno konstatovat, že tato opatření nebyla dostatečná, že v hodnoceném roce nedošlo k uspokojivému poklesu počtu zaměstnanců. Nutno ovšem zdůraznit, že tento požadavek nevyplývá z potřeby dosažení úspor ve mzdových nákladech, nýbrž k tomu, aby uvolněné mzdové prostředky sloužily k zmírňování nepříznivého vývoje mezd. (Této oblasti bude věnována samostatná kapitola 9).

Nákladové položky jednotlivých divizí jsou rozděleny na ovlivnitelné a neovlivnitelné. Pro posouzení skutečné nákladovosti se jednotlivá střediska musí zatížit rovněž náklady, která nemohou přímo ovlivnit. Proto jsou součástí jednotlivých rozpočtů i takzvané účelové položky, kterými jsou zejména odpisy a náklady na vysílače. Čerpání ovlivnitelných položek je zcela v kompetenci vedoucích divizí a jejich dodržování je jedním z hodnotících kritérií jejich práce.

Také v roce 2001 bylo zachováno pravidlo projednávání čtvrtletních výsledků hospodaření Grémiem jako poradním orgánem generálního ředitele. Dílčí zprávy o hospodaření za jednotlivá čtvrtletí byly předkládány Radě Českého rozhlasu, která je na svých zasedáních poté projednávala.

2. 4. Majetek Českého rozhlasu

Majetek Českého rozhlasu tvoří zejména stavby a samostatné movité věci, které na počátku hodnoceného roku dosahovaly zůstatkové hodnoty 1 424,5 mil. Kč. Významnou položkou v rámci Českého rozhlasu je rovněž softwarové vybavení, které bylo evidováno v zůstatkové hodnotě 61 mil. Kč. Celkové oprávky ve výši téměř 76 mil. Kč vytvořily zdroj k obnově majetku. Ten se mimo udržování stavebních celků převážně soustředil do obnovy a rozvoje technologií, a to zejména rozhlasových a počítačových. V roce 2001 se podařilo proinvestovat necelých 63 mil. Kč. Tato skutečnost není ovšem snahou rozpouštět zdroje na obnovu do běžného provozu, ale byla vynucena situací, která vznikla v průběhu roku, což je blíže popsáno v kapitole 10 Investiční činnost. Plán investic ve výši 130 mil. Kč i skutečnosti minulých let ukazují, že obnově a rozvoji je věnována patřičná pozornost. Pravidelně jsou k jejímu krytí využívány i volné finanční prostředky nad rámec účetních odpisů.

2.5. Celkové zhodnocení hospodářského roku

I přes výraznější negativní dopady v oblasti příjmů a výdajů neovlivnitelných přímo Českým rozhlasem byl na konci roku 2001 vykázán zisk. V souvislosti s vytvořením nových vyšších územně správních celků v roce 2001 výrazně vzrostla potřeba hledat nové zdroje v souvislosti se snahou přiblížit se posluchačům v nově se tvořících regionech. Současné ekonomické prostředí pozitivně donutilo Český rozhlas k otevření nové cesty pro regionální vysílání. I přes nový přístup k potřebám nových stanic se ukázalo, že nebylo a není v současných ekonomických silách instituce otevřít pět nových studií v nových regionech a plnohodnotně z nich vysílat. Proto v průběhu roku vedení Českého rozhlasu spolu s Radou vyvíjelo aktivity s cílem prosadit novelu zákona o rozhlasových a televizních poplatcích a navázat tak na již dříve realizované kroky. Bohužel žádaného cíle nebylo dosaženo, což se zvlášť negativně promítlo do rozpočtu na rok 2002 a plánu investičních akcí pro další období.

Poznamenáváme, že rok 2001 byl spojen se zákonnými úpravami účtové osnovy a se změnami některých daňových předpisů. Zároveň předchozí rok potvrdil oprávněnost nově se rodících vnitřních pravidel v hospodaření Českého rozhlasu s majetkem včetně jeho inventarizace.


jdi na kapitolu 3