Výroční zpráva o hospodaření Českého rozhlasu za rok 2001

8. Rozhlasové poplatky

V roce 2001 bylo inkasováno celkem 1 324,7 mil. Kč od držitelů rozhlasových přijímačů. V porovnání s předchozím rokem to bylo o 13,8 mil. Kč méně. Tato čísla potvrzují již dříve avizovaný trvalý pokles v rozhodujícím příjmu Českého rozhlasu. V hodnoceném roce je to 86 % z celkových příjmů instituce.

Statistika potvrzuje, že hlavním problémem není jen špatná platební morálka přihlášených poplatníků, ale že pokles počtu osob platících rozhlasový poplatek je důsledkem bezmoci v naplňování příslušného zákona. V loňském roce došlo k úbytku celkem 34 169 poplatníků z řad fyzických osob a 9 166 právnických osob. Zatímco například ve Spolkové republice Německo počet plátců rozhlasového a televizního poplatku trvale stoupá, u nás rok od roku klesá. Je zajímavé, že k výraznějšímu poklesu trvale dochází ve Středočeském kraji a na severní Moravě, zatímco nejnižší pokles je v západních a jižních Čechách.

Ve snaze zmírnit negativní trend v poklesu plátců se stále více rozvíjejí aktivity oddělení evidence a vymáhání rozhlasových poplatků. V   roce 2001 v tomto oddělení pracovaly tři zaměstnankyně. Jejich hlavním úkolem mimo běžnou agendu bylo ve spolupráci s odborníky zpracovat podrobnou analýzu stávajícího systému výběru a evidence rozhlasových poplatků. Na jejím základě bylo přijato rozhodnutí o změně systému výběru s cílem převzít agendu právnických osob jako přímých poplatníků bez zprostředkování České pošty, což Českému rozhlasu umožňuje novelizace zákona přijatá v loňském roce. Jde o počátek nové cesty; v současné době Český rozhlas eviduje 511 poplatníků z řad fyzických osob a 34 osob právnických jako přímé poplatníky. Výraznější změnu očekáváme u právnických osob po instalaci nového evidenčního systému. V době tvorby této zprávy bylo ukončeno v souladu se zákonem o veřejných zakázkách příslušné výběrové řízení a plný provoz nového systému je plánován na počátek roku 2003. Tím se naplní nezbytný předpoklad k převodu právnických osob z evidence České pošty do přímého ošetřování Českým rozhlasem. V této souvislosti se zvýšil počet pracovníků oddělení na čtyři. Již v současné době tyto pracovnice oslovují na podkladě dat veřejně přístupné části obchodního rejstříku ty společnosti, u kterých je předpoklad vlastnictví rozhlasových přijímačů a nejsou v evidenci. Obdobně chtěl Český rozhlas oslovovat i koncesionáře z řad poplatníků České televize, ale protože nebyla projednána novela zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, nemohou si Česká televize a Český rozhlas s odvoláním na zákon o ochraně osobních dat vzájemně vyměňovat databáze svých poplatníků.

Vedle výše nastíněných aktivit byla na přelomu roku realizována jednorázová akce zaměřená na dlužníky z řad poplatníků, jejichž dluh přesáhl 500 Kč. Ve spolupráci se smluvním partnerem bylo osloveno 44,5 tis. poplatníků s celkovým dluhem 38,2 mil. Kč. Akcí se podařilo vymoci 2,1 mil. Kč, což je pouze 5,5 % z dlužné částky, ale byly tím zaplaceny náklady na projekt. Dalším významnějším přínosem této akce byla identifikace 23 tis. poplatníků jako “mrtvé duše”, tedy osob, které na výzvu na adrese přihlášené k evidenci nereagovaly. Na tomto podkladě byli vyňaty z evidence České pošty a současně si Česká pošta přestala účtovat poplatek za jejich evidenci. (Ten musel být placen, i když z evidované osoby neměl Český rozhlas žádný příjem). Při současné výši inkasného to znamená měsíční úsporu 71 tis. Kč.

V této části zprávy je nutné znovu zmínit nezbytnou legislativní aktivitu. Vzhledem k tomu, že ani snahy o minimální navýšení rozhlasového poplatku nebyly na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky průchodné, soustředila Rada a vedení Českého rozhlasu svou pozornost na vytvoření a prosazení novely zákona o rozhlasových a televizních poplatcích s cílem zvýšit pravomoce ve výběru poplatků. Současná situace vyžaduje systémové řešení. Stávající zákon je bezzubý a nedává bohužel nástroje k zabránění výše popsaných negativních jevů, jinými slovy, nevede k prosazení zákona. Ani tato iniciativa se bohužel nesetkala s pochopením. Rada Českého rozhlasu zastává názor, že je nezbytné v legislativní iniciativě nadále pokračovat, neboť se v podstatě jedná o zajištění chodu instituce, a tím o naplňování zákona o Českém rozhlasu.

Celý rok 2001 provázela jednání se zástupci České pošty. Na počátku roku byl Český rozhlas upozorněn na úmysl České pošty zvýšit inkasné, tj. cenu za výběr rozhlasového poplatku. Požadavek byl dokládán inflačním vývojem a dlouhodobou neměnností výše inkasného. Český rozhlas naopak oponoval neměnící se výší rozhlasového poplatku. Situace se vyhrotila na konci měsíce října, kdy byla Českému rozhlasu doručena výpověď ze smlouvy. Pro nemožnost akceptovat návrh České pošty, podle kterého měl být za stejnou cenu poskytován nižší rozsah služeb, což by s sebou přineslo neodstranitelné následky, došlo v dubnu letošního roku k dohodě o dočasném zvýšení ceny za poskytovanou službu na 3,10 Kč. Dočasné proto, že se podařilo získat kladný přístup Ministerstva financí ČR k zařazení uvedené služby do kategorie cenově regulovaných. Výměr by měl podle dosavadních jednání platit od ledna 2003. Uvedené zvýšení inkasného znamená zatížení výdajové složky Českého rozhlasu do konce roku 2002 až o 8 mil. Kč.


jdi na kapitolu 9