Výroční zpráva o hospodaření Českého rozhlasu za rok 2001

11. Reklama a sponzoring v ekonomice Českého rozhlasu

Samostatná kapitola je věnována výnosům z reklamní a sponzorské činnosti, která ovšem nespadá do hlavní náplně Českého rozhlasu. Vysílání reklamy je limitováno zákonem, a to 3 minutami na celoplošných stanicích a 5 minutami u regionálních stanic. I přes zákonem daná omezení má výnos z obou činností, který se ročně pohybuje kolem 100 mil. Kč , svůj význam pro zlepšení finanční situace Českého rozhlasu. Prodej reklamního času je exkluzivně na celoplošných stanicích smluvně vázán ke společnosti ARBOmedia. Smlouva byla v minulosti uzavřena zejména z důvodu postavení této společnosti na reklamním trhu, přičemž významnou roli tu hrála skutečnost, že ARBOmedia není majetkově vázána k provozovatelům rozhlasového vysílání na základě udělených licencí. S ohledem na odlišný charakter reklamního trhu v regionech jsou v souladu se smlouvou služby spolupracující agentury využívány pouze částečně. Významnější úlohu zde hrají vlastní PR-pracovníci, kteří mají prodej reklamního času v regionálních stanicích přímo v pracovní náplni. Na výsledcích se ukazuje, že takto zvolený způsob je výhodnější. Z následující tabulky je patrné využití limitovaného reklamního času jednotlivými stanicemi.

Stanice

limit/rok (min.)

vyčerpáno (min.)

vyčerpáno (%)

ČRo 1 – Radiožurnál

1095

1057,5

96,58

ČRo 2 - Praha

1095

528,7

48,28

ČRo 3 - Vltava

1095

213

19,45

ČRo 6 / RSE

1095

60,5

5,53

Brno

1825

1107,3

60,67

České Budějovice

1825

1653,4

90,60

Hradec Králové

1825

1106

60,60

Olomouc

1825

1155,6

63,32

Ostrava

1825

1061

58,14

Plzeň

1825

1684,5

92,30

Regina

1825

1264,3

69,28

Ústí nad Labem

1825

1139,3

62,43

Výnosy z reklamy v roce 2001 dosáhly hodnoty 51,2 mil. Kč, což je o 389 tis. Kč více než bylo rozpočtováno, ale o 2 mil. Kč méně než v roce 2000. Vedle tradičně dobře prodávaného reklamního prostoru na ČRo 1 Radiožurnálu si v této oblasti vedli zvlášť dobře v brněnském studiu, v Českých Budějovicích, Hradci Králové a na Regině Praha. Naopak hluboko pod očekáváním skončila regionální stanice Ostrava, kde se nepodařilo zopakovat výrazný vzestup z předchozího roku. Zde je nutno podotknout, že i když regionální stanice mohou prodávat delší reklamní čas, je výtěžnost v regionech výrazně nižší.

V oblasti sponzoringu nebyl rok 2001 úspěšným. Výnos ve výši 44,8 mil. Kč o 2,5 mil. nenaplnil rozpočtovanou hodnotu a zůstal tak za výsledkem roku 2000 dokonce o 19 mil. Kč. Ukázalo se, že pesimistické předpoklady byly nejen naplněny, ale bohužel i překročeny. Příčinou byl nezdar při jednáních o tzv. velkém sponzoringu – akci, která prochází delším časovým obdobím. Dodatečné vyplňování prostoru drobnějšími případy málokdy přinese shodný efekt. V loňském roce to byl případ sponzorování Zelené vlny. Ukazuje se, že sjednání velkého obchodu v této oblasti je stále složitější a náročnější.

Přes naznačené problémy jsou výnosy z obou činností nezanedbatelným přínosem, a to zejména na krytí nákladů sebepropagace. Ačkoliv se jedná o zajišťování hlavní činnosti Českého rozhlasu, která na mediálním trhu nemůže existovat bez zviditelňování všemi dostupnými a přiměřenými prostředky, je financování z výnosů z ostatních činností mimo rozhlasové poplatky přijatelnější.

Průběžné výsledky roku 2002 ukazují, že vytvoření jistého tlaku při sjednávání nového obchodního plánu na smluvního partnera bylo správné. Rovněž se ukazuje, že i přes pokles poslechovosti jsou časy zejména na Radiožurnálu stále dobře prodejné. V současné době stoupá i prodejnost reklamního prostoru na stanici Praha, což je jistě velice pozitivním prvkem. I když jsou výnosy z popisovaných činností jen zlomkem z celkové objemu příjmů, jejich místo jako doplňkového financování je nezastupitelné.


jdi na kapitolu 12