Výroční zpráva o hospodaření Českého rozhlasu za rok 2001
11. Reklama a sponzoring v ekonomice Českého rozhlasu
Samostatná kapitola je věnována výnosům z reklamní a sponzorské činnosti, která ovšem nespadá do hlavní náplně Českého rozhlasu. Vysílání reklamy je limitováno zákonem, a to 3 minutami na celoplošných stanicích a 5 minutami u regionálních stanic. I přes zákonem daná omezení má výnos z obou činností, který se ročně pohybuje kolem 100 mil. Kč , svůj význam pro zlepšení finanční situace Českého rozhlasu. Prodej reklamního času je exkluzivně na celoplošných stanicích smluvně vázán ke společnosti ARBOmedia. Smlouva byla v minulosti uzavřena zejména z důvodu postavení této společnosti na reklamním trhu, přičemž významnou roli tu hrála skutečnost, že ARBOmedia není majetkově vázána k provozovatelům rozhlasového vysílání na základě udělených licencí. S ohledem na odlišný charakter reklamního trhu v regionech jsou v souladu se smlouvou služby spolupracující agentury využívány pouze částečně. Významnější úlohu zde hrají vlastní PR-pracovníci, kteří mají prodej reklamního času v regionálních stanicích přímo v pracovní náplni. Na výsledcích se ukazuje, že takto zvolený způsob je výhodnější. Z následující tabulky je patrné využití limitovaného reklamního času jednotlivými stanicemi.
Stanice | limit/rok (min.) |
vyčerpáno (min.) |
vyčerpáno (%) |
ČRo 1 – Radiožurnál | 1095 |
1057,5 |
96,58 |
ČRo 2 - Praha | 1095 |
528,7 |
48,28 |
ČRo 3 - Vltava | 1095 |
213 |
19,45 |
ČRo 6 / RSE | 1095 |
60,5 |
5,53 |
Brno | 1825 |
1107,3 |
60,67 |
České Budějovice | 1825 |
1653,4 |
90,60 |
Hradec Králové | 1825 |
1106 |
60,60 |
Olomouc | 1825 |
1155,6 |
63,32 |
Ostrava | 1825 |
1061 |
58,14 |
Plzeň | 1825 |
1684,5 |
92,30 |
Regina | 1825 |
1264,3 |
69,28 |
Ústí nad Labem | 1825 |
1139,3 |
62,43 |
Výnosy z reklamy v roce 2001 dosáhly hodnoty 51,2 mil. Kč, což je o 389 tis. Kč více než bylo rozpočtováno, ale o 2 mil. Kč méně než v roce 2000. Vedle tradičně dobře prodávaného reklamního prostoru na ČRo 1 Radiožurnálu si v této oblasti vedli zvlášť dobře v brněnském studiu, v Českých Budějovicích, Hradci Králové a na Regině Praha. Naopak hluboko pod očekáváním skončila regionální stanice Ostrava, kde se nepodařilo zopakovat výrazný vzestup z předchozího roku. Zde je nutno podotknout, že i když regionální stanice mohou prodávat delší reklamní čas, je výtěžnost v regionech výrazně nižší.
V oblasti sponzoringu nebyl rok 2001 úspěšným. Výnos ve výši 44,8 mil. Kč o 2,5 mil. nenaplnil rozpočtovanou hodnotu a zůstal tak za výsledkem roku 2000 dokonce o 19 mil. Kč. Ukázalo se, že pesimistické předpoklady byly nejen naplněny, ale bohužel i překročeny. Příčinou byl nezdar při jednáních o tzv. velkém sponzoringu – akci, která prochází delším časovým obdobím. Dodatečné vyplňování prostoru drobnějšími případy málokdy přinese shodný efekt. V loňském roce to byl případ sponzorování Zelené vlny. Ukazuje se, že sjednání velkého obchodu v této oblasti je stále složitější a náročnější.
Přes naznačené problémy jsou výnosy z obou činností nezanedbatelným přínosem, a to zejména na krytí nákladů sebepropagace. Ačkoliv se jedná o zajišťování hlavní činnosti Českého rozhlasu, která na mediálním trhu nemůže existovat bez zviditelňování všemi dostupnými a přiměřenými prostředky, je financování z výnosů z ostatních činností mimo rozhlasové poplatky přijatelnější.
Průběžné výsledky roku 2002 ukazují, že vytvoření jistého tlaku při sjednávání nového obchodního plánu na smluvního partnera bylo správné. Rovněž se ukazuje, že i přes pokles poslechovosti jsou časy zejména na Radiožurnálu stále dobře prodejné. V současné době stoupá i prodejnost reklamního prostoru na stanici Praha, což je jistě velice pozitivním prvkem. I když jsou výnosy z popisovaných činností jen zlomkem z celkové objemu příjmů, jejich místo jako doplňkového financování je nezastupitelné.